Ik heb gekozen voor de ACT gedragstherapie omdat deze het aspect accepteren als belangrijk onderdeel heeft.
Ik denk dat als we kunnen accepteren dat problemen bij het leven horen én dat je niet alle problemen kunt oplossen je heel veel makkelijker leeft.

Gedragstherapie ACT is erop gericht om je mentale veerkracht te versterken, zodat als je weer eens in zwaar weer komt er beter tegen kunt. ACT is Acceptance and Commitment Therapy.

ACT gedragstherapie.

  • Je kunt kiezen voor een unieke route gedragstherapie ik adviseer dan minimaal 6 sessies van 1 uur. In die 6 sessies kunnen we alle aspecten van de act goed onder de aandacht brengen.
  • Je kunt ook kiezen voor een route met gedragstherapie, hypnotherapie en EMDR.

Hoe dan ook, je krijgt altijd een serie sessies die past bij jou leven, je krijgt unieke begeleiding, zeker geen hapklare brokken.

ACT gedragstherapie is een liefdevolle ontdekkingsreis met als bestemming thuiskomen.

Wat kan gedragstherapie voor je doen?

  • Het kan je helpen inzicht krijgen in je controlemechanieken.
  • Het krijgt handvatten en inzichten in hoe en waarom accepteren heel goed voor je uitkan.
  • Hoe lijkt het je om afstand te nemen van gedachten zonder dat je er steeds in meegenomen wordt.
  • Je leert je aandacht te richten op het hier en nu,  een vleugje Mindfulnes.
  • Je mag beginnen jezelf te ontdekken, wie ben jij?
  • Je gaat nadenken over wat je belangrijk vind in je leven.
  • Het nieuwe gedrag, wat zie jij jezelf doen.

Door je binnenwereld aan te passen, verandert je gedrag. Door je gedrag te veranderen, verandert je binnenwereld. ACT combineert positieve psychologie, gedragstherapie, mindfulness en boeddhistische psychologie.

Gedragstherapie werkt heel goed bij depressie.

Depressie heeft niet zozeer met moeilijke omstandigheden te maken, maar met hoe je ermee omgaat. Lees mijn blog, ik omschrijf hier een heel mooi voorbeeld. Negatief in het leven staan, leidt tot je aandacht richten op negatief en je zult het overal tegenkomen. Het kan je hele leven vullen en je kunt er flink depressief van worden.
Positief in het leven staan, leidt tot je omringen met positieve gedachten en overtuigingen, je leeft lichter en blijer en je zult ook hierin bevestigd worden. Daarnaast werkt het bij angsten, levensvragen, beter omgaan met rouw en verlies, de overgang, het verwerken van grote veranderingen in je leven.

Sta jij negatief in het leven, is je glas half leeg? Dan mag je kiezen voor verandering van mindset. Maak een afspraak!  Laat licht toe in je leven!

Wat voor oud gedrag wil je afleren en wat wil je aanleren?

Samen brengen we zo duidelijk mogelijk onder woorden welk oud gedrag je niet meer wilt en wat je wel wilt. Dit heeft te maken met de juiste formulering, de juiste woorden. Het is heel belangrijk om de juiste woorden te gebruiken, je zult merken dat dit niet zo makkelijk is als het lijkt.

“Can’t start a fire without a spark” Bruce Springsteen.

We kunnen de ACT gedragstherapie toespitsen op dat wat jij wilt veranderen. We kunnen daarnaast de hypnotherapie en of EMDR ook inzetten. Je kunt heel veel praktische tips, informatie en oefeningen meekrijgen die je direct kunt inzetten. Het doel van deze therapievorm is niet alleen dat ene probleem aanpakken, maar ervoor zorgen dat, als er weer wat op je pad komt, je alles in huis hebt om ermee om te gaan.

Een mooie oefening is; Stop, blijf even staan. Vraag jezelf af; wat is hier, op dit moment, het probleem?

Hoe beleef je de wereld? Wat is waardevol voor je? Wat geeft jou leven zin? Wat kan je goed en wat zou je willen kunnen? Wat raakt je in je hart.

Als jij later groot bent, wat zou je dan nog graag willen doen? Is deze vraag niet op jouw van toepassing denk je?………………….. echt niet?

Het is een effectieve therapievorm waarmee je in korte tijd verandering op gang brengt. ACT is no-nonens, praktisch en goed te begrijpen. Ook is er ruimte voor humor. Het is een programma gericht op dat wat je wel wilt! Heel anders dan andere aanpakken dus. Je leert je aandacht te vestigen op iets wat voor je werkt. Geen lange praatsessies maar praktische sessies met veel oefeningen en verhalen die je inzicht geven.

Het doel is mentale veerkracht vergroten.

Ons leven is in beweging. Als je dit probleem hebt aangepakt zal er zich vast wel weer eens een andere aandienen. Het is de bedoeling dat je met de gedragstherapie dan een zelfzorg tool hebt waarmee je zelf de volgende uitdaging aan kunt gaan. Je vult je rugzak met heel veel informatie en handvatten en je leert zoveel, dat kun je.

Je hebt veerkracht nodig om met de bewegingen van het leven om te gaan. Je hebt geluk nodig om je goed te voelen. Je hebt vertrouwen nodig om het leven in te stappen. Iedereen maakt periodes van angst en zorgen, boosheid en teleurstelling, verdriet en depressie mee. Hoe je hiermee omgaat wordt grotendeels bepaald door oude patronen en mechanieken. Maar als die niet meer voor je werken dan sta je stil.