Persoonlijke groei.

Heb jij ook het idee dat deze vreemde crisis je uitnodigt om je te ontwikkelen? Heb je behoefte aan andere informatiebronnen, of juist geen informatie? Heb je het gevoel dat je meer me-time nodig hebt? Heb je het idee dat je anders moet gaan eten en bepaald gedrag niet meer nodig hebt? Heb je het idee dat je bewustzijn aan het veranderen is?

Misschien is dat wel hét cadeautje van deze tijd.

Doordat alles ineens anders is zijn we meer op onszelf aangewezen en veranderen patronen automatisch. Misschien word je je ook bewust dat je oude patronen niet meer nodig hebt. Misschien merk je dat je niet meer wilt racen omdat als je het rustiger aan doet het ook allemaal wel goed komt. Misschien merk je dat het eigenlijk fijn is om afstand kunt nemen van mensen die je eigenlijk helemaal geen goed doen. Of misschien merk je dat het best fijn is om wat minder contact te hebben met anderen, terwijl je dacht dit zo nodig te hebben. Ik merk dat de contacten die ik heb diepgaander zijn en dat ik het meer waardeer.

Bij veranderend bewustzijn ben je meer bezig met de signalen van je lichaam en je omgeving.

Misschien merk je nu eerder dat je behoefte hebt aan rust of aan een wandeling. Misschien ben je je meer bewust van wat eten doet met je emoties en kies je automatisch voor ander eten en drinken.

Het kan zijn dat je oog vaker valt op die kleine dingen. Die mooie wolkenpartij, dat vogeltje in je tuin, de mooie lichtval, die vlinder, de glimlach van een kind. Meer genieten van de gewone dingen is een teken van bewustzijnsverandering of misschien zelfs bewustzijns vergroting.

Verbaas en verwonder.

Verbazing en verwondering horen bij persoonlijke verandering. Laat het maar gebeuren, merk maar gewoon op wat je allemaal aan emoties kunt waarnemen. Voel ook maar welke automatismen zich opdringen en hoe je die kunt waarnemen. Door je meer bewust te worden van je innerlijke processen kun je ook makkelijker verandering toelaten. Als je merkt dat je in zo’n proces zit, zorg dan goed voor jezelf. Gun jezelf regelmatig me-time, een warm bad, eerder naar bed gaan, met een kop thee naar buiten kijken, zeg wat vaker nee en voel maar wat je goed doet. Verandering kan onwennig aanvoelen, maar sta het maar toe, het went.